Ennakkomyynti alkaa

Garbagemenin Nobody Move Nobody Get Hurt LP:tä voi nyt tilata ennakkoon. Hinta on 20:- (+ 5,90 postikuluja). Levyt postitetaan niin että ovat ilmestymispäivänä 20.3. tilaajilla. Tilaukset sähköpostilla osoitteeseen jukka@hiljaisetlevyt.com

Tämä Suomalaisen psychobillyn ehdoton merkkiteos nyt saatavilla ensimmäistä kertaa vinyylinä. Garbagemen on psychobillyn uranuurtaja ja suunnannäyttäjä Suomessa. Yhtyeen toinen albumi Nobody Move Nobody Get Hurt on alansa kiistämätön klassikko joka julkaistiin vuonna 1992 CD:nä. Tämä äskettäin poismenneen Billy Niemisen luotsaama ryhmä oli tuolloin päässyt villisti rokkaavissa rytmeissään, sekä psykedeelisväritteisissä soundeissaan sellaiselle kiertoradalle, että levy noteerattiin koko maailman psychobillypiireissä.  

Garbagemen Nobody Move
Garbagemen Nobody Move Nobody Get Hurt LP:n kansi

PS. Jos ostat muita levyjä meidän Discogs kaupasta (https://www.discogs.com/seller/hiljainen_man/profile) niin listaa nekin levyt sähköpostiin ja ne tulevat samoilla postikuluilla. Niin ja muista että sunnuntaihin (1.4.) asti on voimassa uuden nettisaitin kunniaksi 15% alennus kaikista levyistä.

Tällä hetkellä työn alla:

Garbagemen: Nobody Move Nobody Get Hurt LP

Suomalaisen psychobillyn ehdoton merkkiteos nyt ensimmäistä kertaa vinyylinä. Ilmestyy 20.3. jolloin on Billy Niemisen muistobileet Telakalla.

Ghost Satellites: 7” single

Todella tiukkaa ja perinnetietoista garagea Tampereelta. Ilmestyy huhtikuun alussa.

Attila the Stockbroker: Still Crazy After All These Years – A 40th Anniversary Compilation LP

Englannin kantaaottavan punkkarin ja runoilijan Attila the Stockbrokerin 40-vuotisjuhlakokoelma. Julkaisu vain ja ainoastaan Hiljaisten Levyjen toimesta. Ilmestyy heinäkuussa.

Mickey Jupp: LP

Pubrocklegendan Mickey Juppin uusia biisejä viiden viime vuoden ajalta. Ilmestyy kesällä.

Billy Nieminen im Memorial

Billy Nieminen menehtyi kotonaan Tampereella 13. marraskuuta. Hän oli 51-vuotias, syntynyt Helsingissä 18.10.1968. Billy oli lahjakas muusikko, marginaalimusiikin todellinen tuntija ja monessa mukana ollut erikoismies.

Billy oli musiikillisesti hyvin laaja-alainen, ja kutsumanimeksi muuttuneen lempinimensäkin Billy sai tämän takia jo ala-asteella Savonlinnassa. Punkkariporukoissa pyörinyt Billy tyrkytti kavereilleen rockabillyä ja kaverit nimesivät hänet Billymieheksi.

Tampereelle muutettuaan Billy löysi Tampereen ilmaisutaidon lukiosta samanhenkistä kaveriporukkaa. Trash-estetiikkaa, B-elokuvia ja sarjakuvia rakastava joukko innostui myös psychobillystä, joka tuolloin oli Suomessa täysin tuntematonta. Psychobillyssä yhdistyivät punk ja rockabilly, niin musiikillisesti kuin visuaalisestikin. Pian Billy, Jusa Nieminen, Riki Viitanen ja Matti Kalkamo perustivat Garbagemenin, joka otti nimensä Crampsin kappaleesta Garbageman. Garbagemen teki ensimmäisen levynsä The Verminous Garbagemen vaateliike Dekadenzin samannimiselle levymerkille vuonna 1987.

Reilun vuotta myöhemmin yhtye siirtyi Hiljaisille Levylle. Tämä tapahtui niin, että tuo erikoisen näköinen joukko pysäytti minut kaupungilla ja ilmoitti, että me teemme seuraavan levyn Hiljaisille Levyille. Eihän tuohon ollut mitään sanomista. Yhtyeen ulkoasu herätti todella huomiota, tukat sojottivat kokonaan ylöspäin tai sinne tänne, ja pukeutuminen oli punkille ominaisen shokeeraava. Kerran kotonani, kun ovikello oli soinut ja seitsemänvuotias tyttäreni oli käynyt avaamassa oven, kuului eteisestä heleä-ääninen huuto: ”Isä, täällä on ne sun kummallisen näköiset kaverit.”

Billy oli erittäin innostunut levittämään tietoa kaikesta musiikista, josta oli innostunut. Minunkin psychobilly-tietämykseni olisi jäänyt lähes Crampsiin ja Meteorsiin, jos Billy ei olisi sauhunnut vaikkapa Demented Are Gosta tai Sting-Raysistä. Sting-Raysistä Billy oli siinä määrin innostunut, että perusti Banaanimiehet-yhtyeen, joka soitti Sting-Raysiä Suomeksi.

Kahden seikatuumaisen (Godzillas’s Bazooka ja Blind Man) jälkeen ilmestyi Garbagemenin toinen albumi Nobody Move Nobody Get Hurt (1992). Yhtye oli nyt liukunut garage rockin suuntaan ja mukaan oli tullut psykedeliavaikutteita. Levy on kokeellinen, mutta samaan aikaan hyvin perinnetietoinen.

Musiikin tekemisen lisäksi Billy oli erittäin innostunut kuvataiteista, ja Garbagemenin julisteet, flyerit, tiedotteet sekä levynkannet olivat etupäässä Billyn käsialaa. Levynkansiin ja insertteihin Billy saattoi käyttää jopa enemmän aikaa kuin studiotyöskentelyyn. Billyn visuaalisen kuvaston innoittajina toimivat kauhuelokuvajulisteet ja -sarjakuvat, pin up -kulttuuri sekä 50-luvun mainokset.

Visuaalinen kiinnostus vei Billyn tekemään graafista suunnittelua. Lisäksi Billy toimi muun muassa DJ:nä ja baarimestarina. Tällä saralla Tampereen City-lehti valitsi Billyn vuonna 1990 kaupungin parhaaksi baarimikoksi. Miehen yliaktiivisuus ja kiinnostuksen hajoaminen moneen suuntaan esti kuitenkin pitkäaikaisen vakituisen työuran löytämisen.

Garbagemenin jälkeen Billy perusti 1990-luvun lopussa Voimaryhmän. Taas oltiin pioneerityötä tekemässä, kun jamaikalaiseen ska-rytmiin yhdistettiin punkkia ja voimapoppia. Voimaryhmässä Billy jaksoi olla mukana vuoteen 2005. Voimaryhmä on jatkanut tämänkin jälkeen, ja sen laulajana on Veli-Pekka ”Vellu” Lehtonen, joka lauloi aikoinaan myös Garbagemenissä.

Aktiivisen luoneensa, näkyvän habituksensa ja jopa ylisosiaalisen käytöksensä takia Billy oli tuttu laajasti niin musiikkipiireissä kuin muutenkin. Billyllä oli draamantajua ja -halua, ja miehen ympärillä tapahtui aina kaikenlaista niin hyvässä kuin joskus pahassakin. Henkilökohtaiset ongelmat saivat Billystä vuosi vuodelta enemmän otetta, mutta musiikki kiinnosti loppuun asti. Garbagemen aktivoitui aika ajoin, ja uutta bändiviritystä oli työn alla. Uusia biisejäkin syntyi, mutta ne jäivät pöytälaatikkoon. Kesken jäi myös Nobody Move Nobody Get Hurt -albumin vinyylijulkaisun täysin uudet kannet, joita Billy itselleen ominaiseen tyyli ehti työstää lähes vuoden.

Billyä jäivät kaipaamaan äiti, kaksi lasta, elämänkumppani sekä suuri joukko ystäviä.

Jukka Junttila

Kirjoittaja on Hiljaisten Levyjen puuhamies, joka on läheltä seurannut Billyn tekemisiä vuosia.

Näkä & Co – Avoin kirje 3: uusi sukupolvi / Aika hyvä ihmiseksi

Hiljaiset Levyt HIKS-069

Julkaisupäivä: 30.8.2019

Näkä & Co on:

Näkä Hyle – kitara

Timo Keminen – laulu, basso, kitara

Hannu Keminen – rummut

Näkä & Co yllättää ja julkaisee uuden Avoin kirje -singlen yli kymmenen vuoden tauon jälkeen. Avoin kirje 3: Uusi sukupolvi -kappale kertoo otsikon mukaisesti uudesta sukupolvesta, eli Kari Näkä Hylen (o.s. Närhi) nuorimmista tyttäristä.

”Ekan Avoin kirje -sinkun myötä pääsimme kertomaan tärkeästä ja vaikeasta aiheesta (nuorten henkinen pahoinvointi). Biisi sai valtavasti huomiota sekä lehdissä, että televisiossa. Biisi nousi virallisella single -listalla aina kakkoseksi asti.

Olen näiden vuosien aikana useasti miettinyt, ja heidän kanssaan asiasta keskustellutkin, kuinka traagisen elämän ja lopulta liian aikaisen kuoleman kokeneen Tian nuoremmat sisaret ovat kokeneet ja kestäneet kovan menetyksen.”

Näkä & Co:n laulaja-basisti Timo Keminen oli tehnyt pian Tian kuoleman jälkeen biisin, jossa purki tuntojaan asiaa kohtaan. Biisi unohtui ja vasta yli kymmenen vuoden jälkeen esitteli kyseisen biisin Näkälle. ”Siinä biisissä oli jotain maagista tunnelmaa, joka piti otteessaan. Lopulta tajusin, että tästä on tehtävä uusi Avoin kirje -kappale. Olin pyöritellyt jo pitkään ajatusta, että saisin jotenkin liitettyä nuorimpien tyttärieni etunimet biisin sanoituksiin, ja tämän Timon sävellyksen kautta sen oivalsin.”

Näkä teki biisiin uudet sanat, ja kappale oli valmis levytettäväksi. Kokoonpanoksi tuli lopulta se sama, joka soitti ensimmäisellä Avoin kirje –singlellä ja joka toimi myös Atom Heart -nimellä 90-luvun lopussa.

Singlen etukannen kuvasta löytyy symboliikkaa. Kuvassa on Näkän käsi ja kitara. Ranteessa oleva tatuointi kuvastaa Avoin kirje 3 -tekstissäkin mainittuja Näkän tyttäriä. Sekä jos tarkkaan katsoo, huomaa, että kitarasta puuttuu yksi kieli; yksi on joukosta poissa.

B-puoleksi valikoitui Wouden vuonna 1983 ainoastaan singlenä julkaistu, lähes unohdettu klassikkobiisi Aika hyvä ihmiseksi. Biisin mahtava teksti sopii Avoin kirje -teemaan kuin särökitara punkbiisiin. Kappaleen kruunaa kirjailijanakin tunnetun Marco Kososen (Shadowplay) aistikas trumpetin soitto.

Mahtavaa!

Uutisia riittää! Welcome to WordPress. This is your first post. Edit or delete it, then start writing!