Hiljaiset julkaisut osa 67 – Lowdown Shakin’ Chills: Kiss and Spit EP (CD-EP; Hiljaiset Levyt HICKS-041) 1994

Lowdownit olivat erittäin hyvässä nosteessa esikoisalbumin jälkeen. Arvostelut olivat positiivisia ja medialla oli kiinnostusta bändiin. Myös keikkoja alkoi tulla todella paljon, kun NEM Bookingin Harri Karvinen otti bändin tallinsa. Tästä alkoi minulle taas yksi elämän kestänyt hieno ystävyys – Harrin kanssa olen edelleen tekemisissä viikoittain. Kun toista albumia tehtiin, päätettiin yrittää nostaa LSC seuraavalle tasolle: lisää lehtijuttuja, radiosoittoa ja Eurooppaan showcasekeikalle.

Radiosoittoa varten tehtiin tulevalta levyltä CD-EP, jota jaettiin radioihin erittäin laajasti. Singlen biisit äänitettiin samassa sessiossa kuin albumikin Harasoo studiolla lokakuussa 1993 ja jotain tehtiin vielä tammikuussa 1994. Singlen biiseistä kaksi on suoraan pitkäsoitolta: Kiss And Spit ja Love Is Boring. Kolma yhtyeen oma biisi levyllä on Miss Valentine, joka ei löydy albumilta. Sex is Boring levyn coverbiisi Sigue Sigue Sputnikin iso hitti Love Missile F1-11 tuli myös CD-EP, mutta eri miksauksena kuin albumille. Miksaus kantaa nimeä Doris Mix Tamperelaisen yökerhon mukaan, joka tuohon aikaan oli rokkarien suosiossa. Samalla haettiin sitä, että biisiä nyt ainakin Doriksessa soitettaisiin.

Äänityssessioista ja hiukan muustakin lisää parin osan päästä, kun käsittelyyn tulee Sex is Boring albumi.

Vuokkoset: Umpikujassa saatavissa tänään kaikista hyvistä levykaupoista.

  Vuokkoset perustettiin Tampereella noin 2017. Antti ja Erno saivat Moskovan-vierailullaan idean: Grazhdanzkaya Oborona -henkistä musiikkia pitää päästä tekemään. Samoihin aikoihin Erno ja Teemu tuskailivat aiempaa, lähes totaaliseen hiljaiseloon hyytynyttä bändiään. Kuulopuheiden mukaan Anton oli ostanut basson. Palaset loksahtivat paikoilleen. Tampax oli Italian uranuurtajia punkin saralla. Tuntui tarpeelliselta perustaa punk-bändi nimeltä Vuokkoset. Tampaxiin verrattuna Vuokkoset on ryhmä herkkiä kukkaispoikia, mitä se tietysti on muutenkin.

  Touhua lämmiteltiin käännösbiiseillä – Pere Ubua, Joy Divisionia ja Johnny Mopedia. Omaa tuotantoa alkoi myös syntymään välittömästi. Vuokkosten perustamiseen innoittanut venäläinen underground-ihme kummittelee taustalla syvän melankolisena pohjavireenä, mutta vastapainoksi bändin soundissa kuuluu New Yorkin, Detroitin ja Clevelandin punk-perinne, ronski annos brittiläistä ja australialaista räminää sekä hyppysellinen varhaista Amerikan hardcorea. Vuokkoset koheltaa esikuviensa jalanjäljissä juurensa tiedostaen, eikä silti pelkää tähyillä oman hiekkalaatikkonsa ulkopuolelle. Bändin ilmaisulle on soviteltu välillä proto- ja toisinaan post-etuliitettä. Lokerot voi jättää omaan arvoonsa, tolkuttomassa rokkimenossa ei kuitenkaan säästellä.

   Sanoitukset ovat tärkeä osa Vuokkoset-kokemusta. Tunnelmissa kuljetaan ydintalven reunalta maailman pimeälle laidalle. Luonto tuhoutuu ja ihmissuhteet sakkaavat, sielu hirttyy systeemin rattaissa. Vaikka sanojen piirtämät näkymät ovat lohduttomia, kaiken läpi hyökyy pidättelemätön elämän nälkä, mikä purkautuu soitannan rönsyilevänä melodisuutena ja ajoittain holtittoman kovana ajona. Vuokkoset on uskossaan vahva: hyvä voittaa ja Kollaa Kestää!

Parin viime viikon lisäykset myyntilevyihin

Tässä uutuudet, jotka on lisätty / olen lisäämässä Hiljaisten Discogs-kauppaan. Jos haluat tsekata kaikki levyt jotka ovat myynnissä, niin ne löytyvät täältä: https://www.discogs.com/seller/hiljainen_man/profile

Postikulut: 1 – 3 singleä 3,20. Yli 4 singleä ja/tai yksi tai useampia LP:itä 5,90.

Tilata voi viestillä, silloin pystyn hiukan paremmin pyöristelemään hintoja.

LP:t

HILJAISET LEVYT UUTUUS : Vuokkoset: Umpikujassa 15,00
Luukas Oja: Väritetty Todellisuus 22,00
Nuoret Sankarit: Kaupungin Viha 12,00
Housemartins: London 0 Hull 4 24,00
Runaways: The Best Of Runaways 26,00
Seksihullut: Vain Unessa Kärsimys Loppuu 16,00
Dave Lindholm: José Blues 22,00
Dave Lindholm: Kissatanssit 22,00
Dave Lindholm: Sisar 20,00
Black Peaches: Get Down You Dirty Rascals 7,00
Buzzcocks: Love Bites 26,00
Chelsea: In Session 19,00
Chelsea: Traitors Gate 18,00
Alice Cooper: Killer 24,00
Cheap Trick: Auld Lang Syne (New Year’s Eve Broadcast 1979) 2LP 14,00
Damned: Rockfield Fileds (mini-LP – Coloured) 18,00
Dickies: Best Of Live 24,00
Dickies: Incredible Shrinking Dickies 24,00
Exploring Jezebel: On A Business Trip To London 7,00
Good Missionaries: Fire From Heaven 20,00
Mourn: Mourn 7,00
Charlie Parker & Dizzy G: Complete.. 14,00
Peter Perrett: How The West Was Won 26,00
Lee Perry & The Upsetter: Return Of The Super Ape 18,00
Operation Ivy: Bring Me Back Up Live From KSPC Radio 12,00
Pete Seeger: Pete Remembers Woody – Volume Two 9,00
Ramones: Live In Buffalo, February 8, 1979 14,00
Sonata Arctica: Talviyö 16,00
U.K. Subs: Subversions II 22,00
Upsetters: Scratch The Upsetter Again 18,00
Weeping Willows: Snowflakes Razzia 20,00
Wire: Pink Flag 28,00
Yardbirds: Best Of The Yardbirds 18,00

7″

HILJAISET LEVYT UUTUUS : Jahnukaiset & Miika Söderholm: Brickfield Nights / Mikkitelineestä on puolet minun 7,50
PAKETTI TARJOUS 1: Jahnukaiset & Miika Söderholm: Brickfield Nights 7″ + Jahnukaiset & Janne Laurila: Anarchy in the UK 7″ 10,00
PAKETTI TARJOUS 2: Jahnukaiset & Miika Söderholm: Brickfield Nights 7″ + Jahnukaiset & Janne Laurila: Anarchy in the UK 7″ + Jahnukaiset: Juhannus Las vegasissa CD 15,00
Himanes: 7″ EP 5,00
L.A.M.F.: Suomi Ryömii Taas / Viimeistä Päivää 8,00
Häiriköt: Amerikan Idiootti / Venäläinen Ruletti 8,00
Barracudas: What You Want Is What You Get / Somebody ’05 8,50
Black Randy & The Metro Squad: I Slept In An Arcade / Give It Up Or Turnit A Loose 9,00
Black Randy & The Metro Squad: Trouble At The Cup EP 9,00
Lowell Fulson: I’ve Got The Blues / Change Of Heart 7,00
Lightnin’ Hopkins: Rock Me Mama / Love Me This Morning 7,00
Lurkers: Fits You Like A Glove / When You Are Borderline 12,00
Psychopunch: Overrated / Mediocre Medicine 6,50
Ramoms: Problem Child / Boogie Not Snot // Rockaway Beach 9,00
Joe Strummer: Gangsterville (12″) 8,00

CD

Boys: Boys On Safari 5CD 39,00
Chelsea: Looks Right 5,50

Hiljaiset julkaisut osa 66 – Mahtavat Lämpöpussit: Jeesus Käski Mut Parturiin // Napalmia / Nekrofiilia (7”; Hiljaiset Levyt HIKS-040) 1993

Kun tein taustatyötä tätä julkaisu varten kyselin Raimo Pesoselta mitä tämä muistaa singlen studiosessioista. Raimo lupasi laittaa viestiä piakkoin. Kun pari päivää oli mennyt, tuli täysin valmis essee bändin ja singlen tiimoilta. Näkee, että Raimo on kirjailija. Tämä meneekin helposti kun voin laittaa tähän Raimon täysin valmiin tekstin:

”Rumban ja Radiomafian demosetä Jukka Sundholm soitti ja kertoi osallistuneensa paneelikeskusteluun, jossa Hiljaisten levyjen pomo Jukka Junttila oli hehkuttanut Mahtavien lämpöpussien biisiä Jeesus käski mut parturiin. Sundholm ei ollut omassa Rumban demoarviossaan kirjoittanut kappaleesta kovin myönteiseen sävyyn, mutta ilmoitti nyt, että onhan siinä tarkemmin kuunneltuna puolensa. Puhelimessa tehty oikaisu lehtijuttuun ei tuntunut edes lohdutuspalkinnolta, mutta rohkaisi suunnittelemaan reissua ihan oikeaan studioon ja yhteydenottoa Junttilaan.

Turun Taudin Jartsa suositteli ”sen Deep Turtle -miehen” eli Dassumin Penan äänityspalveluita, minkä perusteella Mahtavat Lämpöpussit -nelikko suunnisti Poriin kohtuullisen määrätietoisen treenausjakson jälkeen tammikuussa 1993. Penan paja osoittautui vanhaksi puutaloksi ja mies asenteeltaan ja osaamiseltaan juuri oikeaksi valinnaksi. Kitaroita viriteltäessä ja pohjia soitettaessa ilmassa oli ajankohdalle ominaista lienteistä kankkusta, mutta nauhalle tarttunut jälki oli selkeästi parempaa kuin lämpöpussien siihenastiset tuotokset. Neljän biisin pohjat taltioitiin lauantaina alkuiltaan mennessä, sitten puolet yhtyeestä lähti Turkuun hoitamaan ihmissuhdeasioitaan. Omat komppikitaraosuutensa hoitanut Lahtisen Pekka siirtyi studion viereiseen baariin rentoutumaan, ja itse hyppäsin Penan kyytiin viemään makuupusseja hänen asuntoonsa. Vähän ajan kuluttua Pekka soitteli vähän onnettoman kuuloisena ja kysyi, missä me viivymme. Joku oli ammuskellut pistoolilla baarin kattoon ja Pekka halusi pois sieltä. Siirryttiin Porin keskustaan toiseen ravintolaan ja sitten Dassumin luo yöpuulle. Yöllä Lahtinen esitti yhden bravuurinsa eli lähti kävelemään unissaan ulos. Minua Pena ei saanut hereille, joten pitkin pihaa pelkissä boksereissaan hortoilleen Lahtisen paimentaminen jäi hänen vastuulleen. Äänittäjä katseli meitä aamukahvipöydässä hieman epäluuloisena ja huonosti nukkuneen näköisenä.

Toisena päivänä Turusta palanneet Mara ja Jaska lauloivat osuutensa ja miksaaja miksasi. Lopputulos oli garageen kallellaan ja kuulosti bändistä hyvältä. Junttilan Jukka alkoi nauhan kuultuaan pohtia kolmen biisin singlen julkaisua, mutta toivoi vähemmän rupista soundimaailmaa. Sitä metsästettiin Otra Romppasen ja Christer Karjalaisen kanssa kesäkuussa viimeksimainitun studiossa.

Waltarimaisesti ilmaistuna Otran päätymisessä singlen tuottajaksi oli jonkinlaista unissakävelijän varmuutta. Maaliskuussa Mahtavilla lämpöpusseilla oli keikka Vandaalien lämmittelijänä ravintola Seminaarissa, ja omat ihmissuhdeasiani olivat sillä tolalla, että silloinen naisystäväni oli juuri kadonnut kolmeksi vuorokaudeksi. Soitossa saattoi olla vähän ylimääräistä latausta, ja keikkaa seurannut Teho Majamäki tuli voimakkaan humalatilansa konsultoimana pyytämään minua Psychoplasman rumpaliksi. Vähän tuon jälkeen Teho heitettiin ulos, mutta Psychoplasmaan päädyin ja Otra tuli tutuksi, minkä peruja hänet värvättiin lämpöpusseja tuottamaan. Vandaalit-lämppäyskeikasta jäi muistoksi myös Virtasen Tarmon ottamia kuvia, jotka päätyivät Jeesus käski mut parturiin -singlen takakanteen.

Single päätyi Radiomafian viikon singleksi ja sen julkaisukeikka soitettiin marraskuun alussa Turun Tinatuopissa. Radiosoittoa kertyi valtakunnanverkossa sen verran, että biisin kynäillyt Salomiehen Mara odotteli ihan perustellusti kohtuullista pottia seuraavan kesän Teostotilityksissä. Tuhansien markkojen asemesta tilille tuli kuitenkin vain satasia. Selvisi, että Teostossa Jeesus käski mut parturiin (säv. & san. Salomies, sov. Mahtavat lämpöpussit) oli sijoitettu virsien kategoriaan. Maran isoisä, arkkipiispanakin toiminut Ilmari Salomies oli sanoittanut lukuisia hengellisiä lauluja, joten Maran tekijänoikeustulot ohjautuivat Ilmari Salomiehen perikunnalle. Teosto korjasi mokansa myöhemmin.

Pekka Heimanin ja Vesa Kataiston ohjaama video Jeesus käski mut parturiin sai kunniamaininnan Oulun ensimmäisillä musiikkivideofestivaaleilla 1994. Kyseessä oli kaiketi ensimmäinen suomalainen animaatiomusiikkivideo. Sen tekemiseen – samoin kuin Mahtavien lämpöpussien ja Oulun kaupungin suhteeseen – liittyy erinäisiä sattumia, mutta niiden käsittelyyn ei ole tässä yhteydessä tilaa.”

Muutama lisäys vielä minulta: Bändin kiinnittäminen meni suunnilleen noin kuin Raimo kertoi, mutta se mikä jäi kertomatta, niin yhtenä Hiljaisten Levyjen kiinnitysperusteena on että bändin jätkien pitää olla hyviä tyyppejä. Raimosta tämä huokui heti ja kaikki myöhemmät vuodet ovat osoittaneet, että ensivaikutelma oli oikea.

Singlen kannen piirsi Tapani ”Nasky” Rytöhonka. Miehelle ei annettu mitään ohjeita, vain single nimi ja aivan loistava kansi tuli muutamassa päivässä. Matriisikaiverruksissa lukee A-puolella: ”J.J. taisi olla häiriintynyt” ja B-puolella: ”Uskontoko ahdistaa”.

Hiljaiset julkaisut osa 65 – Alivaltiosihteeri: Taustamusiikkia Kansannousulle (CD; Hiljaiset Levyt HILL-016) 1993

Tämä levy on urani isompia pettymyksiä – ei taiteellisesti vaan taloudellisesti. Levy on Hiljaisten Levyjen kallein projekti. Alivaltiosihteerin edellinen levy oli ollut Hiljaisten Levyjen mittakaavassa menestys ja kaikki asiantuntijat kertoivat varmana tietona, että läpimurtolevyä seuraava levy myy aina hyvin. Tähän seuraavaan levyyn panostettiin kunnolla sekä studioaikaan että mainontaan. Tietysti tässäkin suhteessa Hiljaiset Levyt oli poikkeus sääntöön ja levy myi vähemmän kuin edellinen.

Levy oli erilainen kuin aikaisempi, ei mikään helppo huumorilevy. Pasi Heikura muistelee levyn biisien tekemistä: ”Taustamusiikkia –levy on yllättävän vakava ja kunnianhimoinenkin teos. Sävelsin biisit kolmen kuukauden keikkatauon aikana keväällä 1993 ja ehkä ahkeran konserttitoiminnan ynnä radio- & TV-hupailujen tuottama hulabaloo sai aikaan rauhallisempien sävyjen kaipuun. Eikä unohtaa sovi sitäkään, että yhtyeen huumorintajuun on aina kuulunut mieluummin yllätysten, kuin ennalta-arvattavuuksien tuottaminen.”

Puhtaita hittibiisejä levyllä oli oikeastaan vain Sä olet alright. Siitä Pasi kertoo: ”Memphis soul tunnelmissa syntyi Taustamuusiikkia kansannousulle –levyn avausraita Sä olet alright. Sanoitusidean anglismikriittisyys toimi myös mahdollisuutena saada suomenkieliseen biisin ainakin puoliksi englanninkielinen kertosäe.” ja Matti Toivonen jatkaa: ”Kauhea täynnä kaikenlaista kivaa sihinää ja kilkutusta. Jyrki ja Pasi laulavat komeita taustoja. Talking Heads –tyyppinen minimalistinen komppiryhmä. Lopetuskaan ei petä, vaan on hauska.”

Levy tehtiin samalla tuotantokoneistolla kuin pari aiempaakin. Levyn tuotti Kari Hipponen ja äänitti Jani Viitanen. Levy äänitettiin Harasoo Studiolla 1.-9.6.1993 ja miksattiin MSL-studiolla Kihniössä 28.6.-1.7.1993. CD-masteroinnin teki Pauli Saastamoinen Finnvoxilla. Levyn mukaan tehtiin Kansakunnan Selkärangan tuplanumero; se oli sekä albumin, että Kansamme Ääni CD-singlen Selkäranka, joten siksi tuplanumero. Lehden sai tuttuun tapaan lähettämällä vastauskuoren Hiljaisille Levyille.

Levy ilmestyi 3.9.1993 Kekkosen syntymäpäivänä.  Helsingin Sanomien arvio levystä oli: ”Alivaltiosihteeri hämmensi rockin lakeja tekemällä tarkkaa ja huolella tuotettua rockia jo edellisellä albumillaan. Huumoriyhtye ei palaa lestiinsä uudella levylläänkään. Taustamusiikkia kansannousulle (Hiljaiset levyt) on muutamine nerokkaine melodioineen ja aika ajoin myös kevyine bossanovarytmeineen kuin viiden vuoden takaista Kauko Röyhkää. Vitsejäkin viljellään taloudellisesti, ja useammin Alivaltiosihteeri laulaa enemmän laiskoina ja tunteellisina 30-vuotiaina miehinä kuin pukuihin ja solmioihin pukeutuneina ilveilijöinä.”

Lisäinfoa:

Levyn mukana tuleva Kansakunnan Selkäranka löytyy kaikki Kansakunnan Selkärangat sisältävästä PDF-tiedostosta.

Biisien sanat löytyvät Alivaltiosihteerin lyriikat sivuilta.

Hiljaiset julkaisut osa 64 – Room 100: Beehive (CD; Hiljaiset Levyt HILL-015) 1993

Suomen viralliselle listalle nousseen On The Saddle sinkun jälkeen lähdettiin nopeasti tekemään pitkäsoittoa, tarkoituksena hyödyntää sinkun tuoma noste. Tuo ei kuitenkaan haitannut, sillä bändille oli kertynyt iso nippu biisejä ja keikoilla ne oltiin saatu hiottu valmiiksi ja hyvään iskuun.

Levy äänitettiin 1.-4.3.1993 Harasoo studio. Tällä kertaa Viitasen Jani sekä äänitti että tuotti levyn. Miksaus tehtiin heti perään 6.-7.3. MSL-studiossa Kihniössä. Levylle otettiin molemmat sinkun biisit – nehän nyt olivat ne hitit. Lisäksi levylle äänitettiin bändin omakustanteella olleet Ennaxor (Roxanne väärin päin kirjoitettuna, eli biisin innoittaja lienee selvä) ja Returning. Omien uusien biisien lisäksi keikkasetistä poimittiin vielä mukaan kolme coveria I Got a Line on You (Spirit), Surrender (Cheap Trick) ja I Wanna Destroy You (Soft Boys). Tuo Soft Boys cover on itseäni ilahduttanut silloin ja nyt – hieno versio.

On the Saddle singleen Rokki-Jone Mattila oli tehnyt upean piirroskannen. Jonelta pyydettiin tähänkin kantta. Jonella oli kuitenkin yhtä sun toista kiirettä ja kannen teko venyi ja venyi. Lopulta pyysin meille tuohon aikaan kansi kasaan laittanutta Jari Myllykoskea tekemään kannet, mitään opastusta en muista että Jarille olisi annettu. Jarin idea oli hyvä mehiläispesää kuvaa suurkaupungin tornitalot ja kannen laidoilla väijyvät mehiläiset. Mustavalkoinen toteutus oranssitehostevärillä ei kuitenkaan toiminut ja lopputulos on todella valju. Kun etukansi oli jo valmis, niin Jonelta tuli vaihdoin ja viimein piirros, Betty Page alusvaatteissa. Sekään ei ollut Jonen parhaimmistoa, kiire näkyy siinä selvästi. Piirros laitettiin CD:n takakanteen. Tämä on yksi kansista joka on eniten harmittanut uran aikana. Tästä piti tulla todella hieno, mutta tuli aika valju ja mitäänsanomaton kokonaisuus – joskus käy näin. Ainoastaan bookletin kuvat ovat onnistuneet. Ne otti Poko tiedottaja Manki Penttinen.

Levy ilmestyi 18.6.1993 ja bändille oli loppukesälle bookattu useita keikkoja. Homma oli petattu, niin että tästä lähtee ura nousuun. Heti levyn ilmestymisen jälkeen rumpali Make teloi kätensä todella pahasti. Jonkin aikaa oli epäselvää pystyisikö kaveri soittamaan enää ikinä, mutta kahden leikkauksen jälkeen käsi tuli kuntoon. En usko että homma pelkästään kaatui Maken onnettomuuteen. Bändillä oli hirveä drive ja tavoite tehdä pitkäsoitto ja kun se ilmestyi, niin tavoite oli saavutettu ja motivaatio jotenkin laski. Bändi ei koskaan varsinaisesti hajonnut, se vain kuihtui pois. Pop-lehdessä Make aikoinaan näki asiaa saman suuntaisesti: ”Jukka koitti puskea meitä eteenpäin moneen suuntaan, mutta ekana allekirjoittanut teloi sormensa kunnolla ja seuraavaksi bändi vaan kuihtui pois. Yhteistyö [Jukan kanssa] loppui kohdaltani tähän, mutta tapaamiset jatkuivat säännöllisesti seuraavan orkesterini Pojat keikoilla, niin kauan kuin niitä kohdallani riitti.”

Hieno, aivan liian lyhyen uran tehnyt bändi, jolla olisi ollut potentiaalia pidemmällekin.

Maken arkistoista kuvia äänityksistä.

Hiljaiset julkaisut osa 63 – Alivaltiosihteeri: Kansamme Ääni / (Vähemmän Rockia) Enemmän Funkia (Live) / Tanssaan Ja Taputan (Live) (CD-single; Hiljaiset Levyt ‎– HICKS- 039) 1993

Odotukset edellisen Alivaltiosihteerin albumin jälkeen olivat korkealla. Epe ja muuta kokeneemmat vakuuttelivat meille, että läpimurtolevyä seuraava levy on se joka myy. Näin ollen usko oli kova ja valmistautuminen sen mukainen. Tää Aika Muistuttaa 90-lukua oli julkaistu aikaisemmin ja nyt julkaistiin samana päivänä pitkäsoitto (siitä seuraavassa tarinassa) ja CD-single. Tuo julkaisupäivä (3.9.1993) oli hyvin harkittu, sillä se oli Presidentti Urho Kekkosen syntymäpäivä.

Koska tavalliseen tapaan haluttiin tarjota singlen ostaville jotain extraa, laitettiin singlelle albumiraidan Kansamme Ääni lisäksi kaksi livebiisiä, jotka oli äänitetty Alivaltiosihteerin edelliseltä kiertueelta. Keikkoja yhtye äänitti miksauspöydästä tuohon aikaan todella runsaasti, eli oli valita mikä otto toimisi parhaiten. Bonusbiisit olivat: (Vähemmän Rockia) Enemmän Funkia (äänitys Meelis Niin) ja Tanssaan Ja Taputan (äänitys Jussi Santalahti).

Ykkösbiisi on siis Taustamusiikkia Kansannousulle albumin sessioista. Se äänitettiin Harasoo Studiolla (n.s. Costin sauna) Kari Hipposen toimiessa tuottajana ja Jani Viitasen äänittäessä.

Tuohon aikaan osa radiotoimittajista kantoi osan saamistaan levyistä suoraan johonkin second hand kauppaan ja saattoi olla niin, että Tampereellakin eräästä kaupasta löytyi pari kappaletta meidänkin uutuuslevyä pari päivää ennen virallista ilmestymistä. Koska tätä jaettiin ennen kaikkea radioille todella reippaasti, liimattiin ilmaiskappaleisiin tarra ”Promolevy. Ei myytäväksi”. Tarkoitus oli, että kaupat eivät voineet myydä levyä ainakaan uuteta ja pudotti tuo tarra sisään osto hintaa muutenkin. Tuon mittavan promojakelun takia divareissa näkyy nykyisin enemmän tuota tarrallista versiota, kuin puhdasta myynnissä ollutta versiota.

Vaikka radiojakelu oli mittavaa, jäi radiosoitto Ylen ulkopuolella aika vaatimattomaksi. Kansamme ääni -kappale pääsi haastattelun kera TV1:n N.Y.T. ohjelmaan julkaisupäivänään.

Levyn kansikuvan otti Manki Penttinen. Manki tuohon aikaan Pokolla tiedottajana, joten oli minun kavereitani, kuten myös bändin. Kun Suomeen perustettiin ensimmäinen CD-tehdas CD-Linja, niin Manki meni sinne töihin ja houkutteli välittömästi meidät asiakkaiksi. Tämä tapahtui vasta 1994 aivan lopussa. Tämä CD-single tehtiin DADC:llä Itävallassa.

Hiljaiset julkaisut osa 62 – Kamikaze Pilots: Evil Eyes / Milkshake (7”; Hiljaiset Levyt HIKS-038) 1993

Pari vuotta aiemmin oli Soundin kanssa yhteistyössä julkaistu parhaista demoista neljän bändin Soundiefekti vol. 1 -ep:n. Sille olin valinnut erittäin hyviä bändejä, jotka eivät mahtuneet Hiljaisille ja tarkoitus oli, että ne löytäisivät tiensä jollekin toiselle levy-yhtiölle. Näin kävikin Wilmalle ja Lunatunesille. Ihmeekseni Kamikaze Pilots ei tuntunut levy-yhtiöitä kiinnostavan. Bändiltä tuli pari hienoa demoa ja lopulta oli taivuttava – ei tällaista voisi jättää julkaisematta.

Kamikaze Pilots oli Ari Rauskun perustama bändi. Rausku oli soittanut aiemmissa Wanna-Beesissä. Yhtyeessä oli tullut pientä linjaerimielisyyttä yhtyeen perinteisen aussihenkisen rockin ja Rauskun uudempien innoittajien välillä, joita olivat Nirvana ja ennen kaikkea Tad. Kamikaze Pilots oli kokenut muutamia miehistönvaihdoksia ja ehtinyt ennen tätä singleä tehdä mukavasti keikkoja etupäässä Helsingissä, mm. lämppärinä Kingston Wallille ja Fishfaceselle.

Singlen aikaiseen kokoonpanoon kuuluivat Rauskun lisäksi basisti Tommy Salo (ex- Cream Crackers ja soitteli lisäksi Kauneus & Terveydessä), rumpali Kari Alaviuhkola (ex- Jasmine Go-Go) ja toinen kitaristi P. Pekkonen.

Singleä mentiin äänittämään huhtikuussa 1993 Equaliz Studioon Helsingin Töölöön. Tarkoitus oli ennen studioon menoa, että A-puoli olisi Milkshake ja B-puoli Evil Eyes. Vuosien jälkeen ei bändi, enkä minä, muista miksi päädyttiin siihen, että Evil Eyesista tuli A-puoli.

Singlen kannet saatiin tehtyä Alaviuhkolan työsuhteilla. Tuohon aikaan graafisia suunnitteluohjelmia ei ollut kotikoneille saatavilla. Singleä tehtäessä sattui töppäys koodien kanssa. Singlen matriisin ja takakanteen on koodiksi merkitty HIKS-037, joka on edellisen seiskatuumaisen (Jalla Jalla & Greenhouse EP) koodi. Vain single etiketissä on oikea koodi HIKS-038. Kaiverrukset teki tietenkin FInnovxin Mika Jussilla, joka raapusti pyynnöstä matriisiin koodien lisäksi A-puolelle ”Rock’n’roll suicide : Love” ja B-puolelle ”One off, we almost care!” B-puolen kaiverrus viittaa siihen, että yhtyeen kanssa sovittiin vain tämän singlen julkaisemisesta ja että sen jälkeen katsottaisiin tilannetta uudestaan.

Singlen jälkeen yhtye teki vielä yhden demon, mutta sitten alkoivat taas uudet tuulet puhaltamaan ja uudet kokoonpanot kutsuivat.

Hiljaiset julkaisut osa 61 – Jalla Jalla / Greenhouse AC: Live Covers EP (7”; Hiljaiset Levyt HIKS-037 / Stupido Twins ‎– Stupido 027) 1993

Suurin osa tarinasta on kerrottu ja Roi Soi kasettijulkaisun yhteydessä, mutta lyhyt kertaus: ”Lokakuussa Berlinissä B.I.D. musiikkiseminaarissa Jorma Ristilä ja Joose Berglund (Stupido Twins) sekä Jukka Junttila (Hiljaiset Levyt) saivat kevyen juopottelun jälkeen hienon idean. Julkaistaan Jalla Jallalta ja Greenhouse AC:Ita yhteislive-EP, jolla on vain coverbiisejä. Asiaa ruvettiin aikanaan viemään eteenpäin, jolloin Junttila meni Tampereen Tullikamarille Jussi Santalanden kanssa keskustelemaan mahdollisesta keikkapäivästä, jolloin Jallat ja Grönarit olisivat keikalla joka äänitettäisiin. Jussikin oli noteerannut Rovaniemen erinomaisuuden rock-kaupunkina ja ehdotti Junttilalle, että miksei tämä järjestäisi Roi Soi-nimistä kiertuetta Rovaniemeläisyhtyeille.”

Kaksi keikkaa (Tampere ja Helsinki) äänitettiin ja niistä parhaiten onnistuneet kaksi coveria Jalloilta ja kaksi Grönareilta valittiin tälle EP:lle. Lopuista parhaista biiseistä koottiin Roi Soi kasettijulkaisu. Jallojen eka biisi on Steve Harley & Cockney Rebel’in Make Me Smile. Kappale oli ollut Brittiykkönen helmikuussa 1975 ja alkuperäin romanttinen poppis sai Jallojen käsittelyssä aavistuksen rouheamman otteen. Toinen Jallojen coveroima biisi on Damnedin yksi tunnetuimmista kappaleista Love Song. Sitä yhtye oli pitkään soittanut encoressa ja sen raivoisuutta olin ihastellut keikoilla aina. Se oli kappale joka viimeistään sai minutkin eturiviin pogoamaan. Jos Jallojen valinnat olivat oivia, niin yhtään niistä jälkeen ei jäänyt Greenhouse. MC5:lta otettiin käsittelyyn protopunkklassikko Shaking Street. Toinen valinta tuli upealta Flamin’ Groovies’ilta, mutta kappale ei ollut sen tunnetuimpia. Yesterday’s Numbers oli Teenage Head albumiraita, jonka bluesrockissa on mukana ripaus garagea – hieno valinta. Äänitetyistä ja onnistuneista covereista tuli nauhalle taltioitua Greenhouselta vielä We gotta get out of this place. Sen Stupidot julkaisivat aikoinaan Idioottikeskosia Vol.2 kokoelma. EP:llä.

Levyn kaiversi Finnvoxilla Mika Jussila. A-puolelle kaiverettiin: ”Love song included, bands option excluded.” Tarkastin en muista, mutta saattoi olla, että minä suurena Love Song fania levy-yhtiön edustajan ominaisuudessa yliajoin yhtyeen valinnan toiseksi biisiksi. B-puolella lukee: ”Parempi kuin Tarvainen??? Kysy Jooselta!” En lähde edes veikkaamaan mitä tuo tarkoitti. Valokuvat kansiin otti Anssi Männistö ja kannet löi kasaan Jari Myllykoski (Booga’s Treehouse Club).”

Tulevat julkaisut (päivitetty lista):

Nyt on saatu kiinnitettyä useammankin levyn virallinen julkaisupäivä (=saatavilla levykaupoissa). Listalle on myös tullut jotain uuttakin jonon jatkoksi.

Vuokkoset: Umpikujassa (LP)

Julkaisu: 23.10.2020

Vuokkosten perustamiseen innoittanut venäläinen underground näkyy yhteen biiseissä syvän melankolisena pohjavireenä, mutta vastapainoksi bändin soundissa kuuluu New Yorkin, Detroitin ja Clevelandin punk-perinne, ronski annos brittiläistä ja australialaista räminää sekä hyppysellinen varhaista Amerikan hardcorea. Sanoitukset ovat tärkeä osa Vuokkoset-kokemusta. Tunnelmissa kuljetaan ydintalven reunalta maailman pimeälle laidalle. Luonto tuhoutuu ja ihmissuhteet sakkaavat, sielu hirttyy systeemin rattaissa. Kaiken läpi hyökyy pidättelemätön elämän nälkä, mikä purkautuu soitannan rönsyilevänä melodisuutena ja ajoittain holtittoman kovana ajona. Vuokkoset on uskossaan vahva: hyvä voittaa ja Kollaa Kestää!

Jahnukaiset feat. Miika Söderholm: : Brickfield Nights / Mikkitelineestä on puolet minun

Julkaisu: 30.10.2020

Tamperelainen sarjakuvajazzyhtye Jahnukaiset jatkaa seikkailujaan punk-klassikoiden seurassa. Tällä kertaa jazzareiden seurassa laulaa suomalainen punk-legenda, etenkin Ypö-Viidestä ja Pojat-yhtyeistä tunnettu Miika Söderholm. Levyn A-puoli svengaava swing-schlager Brickfield Nights on brittiläisen The Boys-yhtyeen elämään jäänyt single vuodelta 1978. Myöhemmin sen ovat levyttäneet myös Pojat (1990) suomeksi nimellä Utajärven yöt ja ”Saksan Eppu Normaali” Die Toten Hosen (1991). B-puolen keinuva beguine Mikkitelineestä on puolet minun taas on karhulalaisen Ypö-Viis -yhtyeen Mari pogoaa -singlen b-puoli vuodelta 1979. Sittemmin kappaleen on levyttänyt PMMP (2005) singlensä Päiväkoti b-puolella. Kansikuvan on luonut Jahnukaisten perinteiseen tyyliin yhtyeen johtaja ja sarjakuvaklassikko Jukka Tilsa.

Vaavi: Etsi oma tiesi / Anna unelman elää (7”)

Julkaisu: 6.11.2020

Vaavi palaa juurilleen, vaikka katsookin positiivisuuden kautta kohti huomista. Vinyylisinglen kumpikin puoli kumartaa ilman retroilua tai nostalgiaa niille vaikutteille, jotka tekivät Vaavista Vaavin – polusta punkkiin.. A-puoli ammentaa pubrock ja proto-punk maailmasta Van Morrison-Kevin Coyne-Brinsley Schwarz hengessä. B-puolen juuret ovat Wholla, Thin Lizzyllä ja pubfutishoilotuksilla  maustetussa glam rockissa.

The Boasters: toinen EP (7”)

Street- ja Oi-punk on saanut toisen kitaristin myötä lisää väriä ja uutukainen siirtää yhtyetää pari askelta kohti asctionrockia.

Julkaisu: Joulukuussa

Hertsi Putos Kyydistä: Pipa Jäi Pornokauppaan EP

Nuorekasta punkkia raikkaalla otteella.

Julkaisu: vuodenvaihteessa

Miika ja Yari: 7”

Julkaisu: vuoden alkupuolella

Kaksi punklegendaa työstävät uutta musiikkia yhdessä.

Wolfmen: The Shadow War (LP)

Julkaisu: suunnitteilla

Vinyyliversio aikoinaan vain CD:nä julkaistusta Wolfmenin ensimmäisestä pitkäsoitosta.

Lowdown Shakin’ Chills: kokoelma (LP)

Julkaisu: suunnitteilla

Nowadays: Tytöt Piirtää Sydämiä Seiniin (LP)

Julkaisu: suunnitteilla