Päivitetty julkaisusuunnitelma (joulukuu 2023)

Tarttui sieltä tämän vuoden Rebellionista tuttuun tapaan yksi bändi Hiljaisillekin. Jokin aikaa sitten paluun tehnyt The Vapors (muistatte varmaan hitti 80-luvun alusta ”Turning Japanese”, ”News at Ten” ja ”Jimmie Jones”) teki uuden albumin ja nyt siltä ilmestyy ensimmäinen vinyylisingle, tietysti Hiljaisten Levyjen julkaisemana. Täytyy sanoa, että taas olen täpinöissäni, kun pääsin nuoruuden sankarien kanssa tekemisiin.

Mutten listalla on julkaisujen järjestys hiukan vaihtunut ja julkaisupäivät varmistuneet.

Alkuvuoden erinomainen sato näyttää tällä hetkellä tältä:

Julkaisu: 15.12.2023

Pinnan alla oli kytenyt jo pitkään. Yhä useampi oli kyllästynyt rockmusiikin kehittymiseen soittotekniikan esittelyksi ja progesoolojen pituuden kasvamiseen. Toisaalta popmusiikin sanoitusten täydellinen merkityksettömyys suorastaan vaati vastavoimaa maailmassa, jossa Vietnamin sota veteli viimeisiään, rotukysymykset olivat pinnassa Etelä-Afrikasta Lontoon lähiöihin, Watergate-skandaali ravisteli maailmaa ja Pohjois-Irlannin konflikti jatkui verisenä.

Tuo väreily sai vuonna 1976 niin paljon tuulta alleen, että kipinät roihahtivat liekkiin: ensin musiikkielämää ja myöhemmin koko maailmaa ravistellut punk sai alkunsa. Nuoriso kyseenalaisti yhteiskuntajärjestelmän ja alkoi muuttaa maailmaa tee se itse -hengessä.

1976 on päivä päivältä etenevä läpileikkaus tapahtumista, paikoista, bändeistä, levyistä ja keikoista, jotka johtivat siihen, että pieni kipinä oli vuoden lopussa etusivun uutisen veroinen tulipalo.

Kirjan tiimoilta Punkmuseoni on auki yleisölle seuraavasti: Tiistai 12.12. kello 17:00 – 20:00 ja Lauantai 16.12. kello 15:00 – 18:00. Tervetuloa. Lisätietoa sähköpostista: jukka@hiljaiset.sci.fi

Lisäksi kirjan pienimuotoinen julkaisutilaisuus järjestetään Cask Roomissa, aivan Tampereen ytimessä, rautatieasemaa vastapäätä; osoite on Rautatienkatu 14.  Julkkari on torstaina 14.12. kello 18:00 alkaen. Soittelen tilaisuudessa vuoden 1976 vinyylisinkkuja ja kertoilen niistä tarinoita. Noudon valinneet voivat hakea kirjan myös Caskista ja toki siellä myydään kirjaa.

Julkaisu: 19.1.2024

Abortti 13:n vuonna 2015 äänitetty ja 100 kappaleen kasettina tuolloin julkaistu legendaarinen 26 biisin best of -nauha näkee päivän valon ensimmäistä kertaa vinyylinä.

Abortti 13:n vuonna 2015 äänitetty C-kasetti ”Punkit Ei Kuole” saa vinyylijukaisun alkuvuodesta 2024. Rajoitettu 200kpl painos ja julkaisijana Hiljaiset Levyt , Colditz Records ja Liinaharja Hardcore.

Levy on äänitetty Tapio Lepistön Black Floyd Analog Studiolla kesällä 2015 ja julkaistaan nyt edesmenneen kitaristimme Antti Mikkonen (1967 – 2023) muistoksi.

Julkaisu: 9.2.2024

Enpä vielä jonkin aikaa sitten olisi uskonut että Hiljaiset Levyt julkaisee levyn, jolla musisoivat: Martti Syrjä, Pate Mustajärvi, Juha Torvinen, Costello Hautamäki, Sami Ruusukallio, Aku Syrjä, Mikko Kangasjärvi, Masa Orpana, Toni Lähteenmäki, Noora Louhimo, Anton Äikäs ja Vesa Holmala. Mutta niin vain tässä kävi. Levy on Vapriikin Mansrock-näyttelyyn (näyttely aukeaa helmikuussa) liittyvä oheistuote ja Hiljaiset Levyt vastaa fyysisen levyn valmistuksesta. Singleä tullaan myymään vain Vapriikin myymällä ja pieni erä Hiljaisten postimyynnissä.

Julkaisu: 23.2.2024

Muun muassa Eläkeläiset- ja the Nightingales -yhtyeistä tutut konkarit ovat elämänsä vedossa. Kitaroissa ja melodioissa ei säästellä, kun vetreät herrat julistavat rockmusiikin ilosanomaa. Eri genrejen välillä sujuvasti liikkuvaa yhtyettä on vaatimattomasti verrattu esimerkiksi sellaisiin klassisiin komboihin kuin the Beatles, the Kinks, Pink Floyd, Big Star, Mott the Hoople, the Replacements ja Guided by Voices. Tarjolla siis 12 inhimillisesti sykkivää ajatonta rockkappaletta. Tällä levyllä eivät autotune ja kvantisoinnit juhli; räkäisesti kätkättäviä mekaanisia äänensärkijöitä sentään löytyy

The Vapors: Crazy / Together (7”)

Julkaisu: maaliskuu 2024

The Vapors oli brittiläinen punk / uuden aallon yhtye, joka vaikutti alun perin vuosina 1979–1981. Se teki kaksi hienoa albumia sai ison hitin (Brittilistan kolmonen) singlellä ”Turning Japanese”. Bändi koottiin uudestaan 2017 ja uusi albumi Together ilmestyi 2020 (Brittilistalla sijoitus 87). Sen jälkeen yhtye on hyvin esillä Britanniassa, albumin single Girl from the Factory nousi ykköseksi Heritage Charts listalla ja yhtye soittanut kahdella viimeisimmällä Rebellion festivaaleilla. Nyt julkaistava single jatkaa bändin tuttua linjaa, jossa tarttuvaan powerpop voittoiseen uuteen aaltoon yhdistyvät tarttuvat riffit ja Dave Fentonin omintakeinen laulu.

Lisäyksiä levykauppaamme (10.12.2023)

Tässä on sitten vuoden viimeiset lisäykset levykauppaamme. Ei mikään tolkuttoman pitkä lista, mutta mielenkiintoisia klassikkolevyjä inhimilliseen hintaa listalta löytyy. Niin ja sitten tietysti 1976-kirja; se myy todella hyvää vauhtia ja menee varmaankin loppuun siinä vaiheessa kun kirjastojen tilaukset tulevat, joten jos haluat kirjan niin kiirettä kannattaa pitää.

Jos haluat tsekata kaikki levyt jotka ovat myynnissä, niin ne löytyvät täältä: https://www.discogs.com/seller/hiljainen_man/profile

Kaikkia levyjä voi tilata viestillä, silloin pystyn hiukan paremmin pyöristelemään hintoja.

Postikulut: 1 – 3 singleä 4,60. Yli 4 singleä ja/tai yksi tai useampia LP:itä 5,90.

Adverts: Crossing The Red Sea With The Adverts (2LP)  34,00

Defeater: Abandoned  15,00

Fountains Of Wayne: Welcome Interstate Managers (2LP)  28,00

Linda Lindas: Growing Up  32,00

Pearl Jam: Ten  22,00

Rage Against The Machine: Evil Empire  22,00

Rage Against The Machine: Rage Against The Machine  22,00

Sonic’s Rendezvous Band: Out Of Time (2LP)  26,00

Bruce Springsteen: Born To Run  24,00

Strokes: Is This It  22,00

System Of A Down: Mezmerize  22,00

System Of A Down: Toxicity  22,00

Wajatta: Don’t Let Get You Down (2LP)  12,00

Psychopunch: Overrated  7,00

Johnny Thunders: (give Her A) Great Big Kiss  8,50

Disturbed Furniture: Information / Alors Allez  9,50

Ultra-Violent: Crime… For… Revenge EP  7,50

Blitzkrieg: Lest We Forget. E.P.  7,50

A 5: Erst Ausgabe ep  8,00

Tiikeri / Vänsuut: Split-EP  9,00

Nina Hagen: 14 Friendly Abductions  6,00

Hoodoo Gurus: Mach Schau Sony Music  7,00

(International) Noise Conspiracy: The First Conspiracy  6,00

Nick Lowe: Brentford Trilogy 3CD  7,50

Pere Ubu: 20 Years In A Montana Missile Silo  7,50

Pere Ubu: Raygun Suitcase  9,50

Sex Pistols: Many Faces Of Sex Pistols (3CD)  6,50

Stone Temple Pilots: Core  8,00

They Might Be Giants: Spine  7,00

1976 – Punkin Synty -kirja on nyt valmis

No niin nyt 1976 kirjoja on Tampereella.

Kirjan tiimoilta järjestän pari kappaletta Punkmuseoni näyttöjä. Näyttelyssä on runsaasti uusia esineitä. Näyttely on tarkoitettu kirjan noudettuna ostaneille, mutta toki muutkin saavat tulla katsastamaan näyttelyä. Näyttelyajat ovat:

Tiistai 12.12. kello 17:00 – 20:00

Lauantai 16.12. kello 15:00 – 18:00.

Lisäksi on kirjan pienimuotoinen julkaisutilaisuus järjestetään Cask Roomissa, aivan Tampereen ytimessä, rautatieasemaa vastapäätä; osoite on Rautatienkatu 14.  Julkkari on torstaina 14.12. kello 18:00 alkaen. Soittelen tilaisuudessa vuoden 1976 vinyylisinkkuja ja kertoilen niistä tarinoita. Noudon valinneet voivat hakea kirjan myös Caskista ja toki siellä myydään kirjaa.

Jos et vielä ole ostanut kirjaa, niin kirjan saa lähettämällä tilauksen osoitteeseen jukka@hiljaiset.sci.fi. Kirja maksaa 16,00 + tarvittaessa postikuluja 5,90.

Kirja on kovakantinen ja 300 sivuinen. Tässä sen takakansiteksti:

Pinnan alla oli kytenyt jo pitkään.

Yhä useampi oli kyllästynyt rockmusiikin kehittymiseen soittotekniikan esittelyksi ja progesoolojen pituuden kasvamiseen. Toisaalta popmusiikin sanoitusten täydellinen merkityksettömyys suorastaan vaati vastavoimaa maailmassa, jossa Vietnamin sota veteli viimeisiään, rotukysymykset olivat pinnassa Etelä-Afrikasta Lontoon lähiöihin, Watergate-skandaali ravisteli maailmaa ja Pohjois-Irlannin konflikti jatkui verisenä.

Tuo väreily sai vuonna 1976 niin paljon tuulta alleen, että kipinät roihahtivat liekkiin: ensin musiikkielämää ja myöhemmin koko maailmaa ravistellut punk sai alkunsa. Nuoriso kyseenalaisti yhteiskuntajärjestelmän ja alkoi muuttaa maailmaa tee se itse -hengessä.

1976 on päivä päivältä etenevä läpileikkaus tapahtumista, paikoista, bändeistä, levyistä ja keikoista, jotka johtivat siihen, että pieni kipinä oli vuoden lopussa etusivun uutisen veroinen tulipalo.

Jukka Junttila on populaarikulttuurin moniottelija, mies Hiljaisten Levyn takaa, tietokirjailija, yksityisen punkmuseon pyörittäjä ja punkille jo nuorena sydämensä menettänyt musiikkidiggari.

”Tampereen loput” -sukupuu

Tampereen kartoitus saa päätepisteensä tällä sukupuulla, joka on Tampere aiheisista jo yhdeksäs. Nyt pitäisi olla kartoitettuna kaikki Tampereen (ja lähialueen) bändit, jotka ovat tehneet oman levyn ennen vuotta 2000. Tämän sukupuun tyylillisinä kokonaisuuksina ovat heavy, roots ja streetrock, mutta mukana on nippu bändejä, jotka ovat löytyneet matkan varrella, ja jotka olisivat kuuluneet johonkin toiseen sukupuuhun.

Virheitä saattaa tässäkin olla, mutta niistä saa, suorastaan pitää, huomauttaa, niin teen korjattuuksia sukupuuhun kommenttien pohjalta.

Niin ja jos vielä löytyy lisää tamperelaisia bändejä, jotka ovat tehneet oman levyn ennen vuotta 2000, niin niistäkin voi ilmoittaa,

Jos kaipaat tulkintaohjeita sukupuun lukemiseen, niin ne löytyvät sukupuuhakemistosta: https://www.hiljaisetlevyt.com/2023/05/29/paivitetty-sukupuuhakemisto/

Ja lopuksi: linkki helposti luettavaan PDF-tiedostoon: https://www.hiljaisetlevyt.com/wp-content/uploads/2023/11/Tampere-loput.pdf

Viimeaikaisia arvioita (20.11.2024)

Soundi: ****  ”Kaiken kaikkiaan Nämä ajat ovat Pojille taasen sangen otolliset.”

Riffi: ”Kaikkiaan ja kokonaisuutena 15 kipaleen levy on neljän ja puolen tähden paketti, jos viisi tähteä olisi se maksimi. Ja täällähän ei noita jaeta, mutta tulee asia selväksi. Kappaleet peräjälkeen ovat hyviä, elleivät erinomaisia. Itse ehkä olisin jättänyt näistä pari sinkkujen harvinaisuuksiksi, mutta en opeta kalaa uimaan.”

https://riffi.fi/artikkelit/levyarviot/pojat-n%C3%A4m%C3%A4-ajat-edelleen-vanhat-miehet-soittaa-bluesia

Kulttuuritoimitus: ” Vaikka Meidän laulu, demot 78–79 ei suomipunkin jykevin kulmakivi olekaan, kuulee siltä kyllä idullaan sen, mitä Loose Prickistä heti ensimmäisten levyjensä myötä tuli – ja yhtyehän kehittyi. … Yhden suomalaisen punkrockyhtyeen historian ensi askeleista erityisen kiinnostuneelle se voi olla tärkeä dokumentti.”

https://kulttuuritoimitus.fi/kritiikit/kritiikit-levyt/ensimmaisen-aallon-punkrockyhtye-loose-prick-sai-1970-luvun-lopun-demo-aanityksensa-vinyylille/

Ilkka-Pohjalainen: *** ”Loose Prickin sympaattinen kapina ei syyttä yltänyt kulttimaineeseen”

Emotion Zine: ”Äänitykset ovat varmasti treenikämppänauhoituksia, vaikka soundit ovat sentään paremmat kuin Ratsian Kloonatulla sukupolvella, joka sekin LP:nä julkaistiin. 12XU:n ohella coveroidaan PILin Public Image aika hitaasti nimellä Tulevaisuus ja Buzzcocksin Fast Cars on sitten luontevasti Paskaa, tässä on nopeuskin kohdillaan.”

https://emotionzine.fi/arvostelut/loose-prick-meidan-laulu-demot-78-79-hiljaiset-levyt-hiki-081-lp-2023/

Lisäksi Loose Prickistä oli Kouvolan Sanomissa koko aukeman juttu.

Bonustarina 10: Levyn kannet

Levyjen visuaalinen ilme oli minulle tärkeä. Suomessahan perinteisesti ei useinkaan ollut sinkuissa kansia ennen punkin tuloa, vaan singlet tulivat joko paperisissa levy-yhtiöpusseissa tai sitten läpinäkyvissä muovipusseissa, jotka olivat vielä sellaista hassua rapinamuovia. Love Records teki jo aika moneen levyyn kannet, ainakin ensimmäiseen painokseen, mutta vasta Poko Records aloitti Suomessa käytännön, että jokaisessa singlessä oli siihen varta vasten tehdyt kannet. Itselleni Pokoakin isompana esikuvana olivat tietenkin brittiläiset punksinglet ja niiden usein todella hieno kansitaide. Siihen en tietenkään omissa julkaisuissani alussa päässyt.

Ensimmäisen singlen Zägä Boxin Kellopelipasianssin kanssa kansien kanssa kävi kuten kaikessa muussakin tuon singlen kanssa. Mistään en tiennyt mitään ja olin täysin muiden neuvojen parissa, eikä asioita mietitty vaan tartuttiin ensimmäiseen ratkaisuehdotukseen, jota tarjottiin. Kannet olivat ihan OK, mutta ne maksoivat ”aivan valtavasti”. Ne tehtiin oikeassa kirjapainossa, lisäväri ja lakkapinta nostivat hintaa, eikä paino muutenkaan ollut se kaikkein halvin, vaan sekin ensimmäinen, joka tuli vastaan.

Tuon ensisinglen jälkeen alkoi sitten pohdinta, että kuinka kannet tullaan tekemään jatkossa. Niihin muovipussin sisään taitettuihin paperiliuskoihin en halunnut mennä. Oikeilta painoilta tilatut valmiit pahvikotelot olivat aivan liian kalliita ratkaisuja, joten tekotapa tuli pienlehtipohjalta. Pienlehtiähän olin tehnyt jo pitkään ja offsetpainot, jotka tekivät painotyötä (tai siis oikeastaan kopioivat) paperioriginaalien pohjalta eivätkä kalleilta painofilmeillä. Keskustelin Tehokopioinnin omistajan kanssa mitenkä asian voisi ratkaista. Tehokopiointi oli paikka, jossa painatin Hiljainen Kesä fanzinea. Lopputulema oli, että teen paperioriginaalin, joka sitten painettiin A3 arkille, se leikattiin korkeussuunnassa originaalin reunoista, mutta molemmille sivuille jätettiin reilun sentin reunat. Tällaiset arkit taitoin sitten kahtia ja sen jälkeen leikkasin taittoveitsellä viivoitinta käyttäen alaosasta ylimääräisen reunan pois. Tämän jälkeen taitoin yläosan siivet sisään, sivelin niihin liimaa ja laitoin kirjapinon alle painoon isompina nippuina. Näin jälkikäteen ajateltuna ihan älytöntä askarteluahan se oli, ja varsinkin kun Maaseudun Tulevaisuuden ekasta EP:stä otettiin kolme painosta, niin niiden kanssa meni useampikin ilta kun niitä värkkäsi.

Eikä askartelu loppunut pelkästään kansiin, vaan useimpiin levyihin tehtiin jonkinlainen liite mukaan. Harvoin se oli pelkkä erillinen paperi, tavallisesti useampisivuinen A6 kokoinen lehti. Niin ja sitten vielä pari kertaa innostuin tekemään jonkun aivan specupakkauksen. Tällainen oli vaikkapa Johnny Spunkyn Lunar Power EP:n kansi. Siitä tuli pieni vihkonen, jonka viimeinen sivu oli levypussi. Sivut nidoin niiteillä kiinni ja sitten laitoin vielä paksun eristysnauhan suojaamaan sitä, että niitit eivät hankaa levyhyllyssä muita kansia. Mitenkä ihmeessä aika riitti kaikkeen tähän askartelun tuolloin?

LP:issä turvauduin kuitenkin oikein kirjapainojen apuun, koska offsetpainoilla ei tuohon aikaan – onneksi – pystynyt painamaan A3 kokoista suurempaa pahvia, eikä tuo riittänyt LP:n kannen kokoon. Aluksi kannen suunnittelu tehtiin paikallisessa painotalossa, joka ohjeideni perusteella teki valmiit kansifilmit. Mutta pian siirryin siihen, että LP:n kannet suunnitteli joku muu ja kansifilmit tulostettiin jossain muualla (tavallisesti Soundin toimituksessa) ja kiikutettiin painotaloon. Tuohon aikaan väripainatus oli kallista ja filmien valmistaminen maksoi, joten pitkää Hiljaisten LP:t tehtiin kaksivärisinä. Tehtiin molemmille väreille oma filmi ja kerrottiin painolle millä pantone sävyillä kumpikin filmi painettiin. Kyse ei siis ollut normaalista neliväripainamisesta, vaan halvemmasta teknologiasta.

90-luvun alussa luovuin singlejen kohdalla offset painamisesta ja siirryin niissäkin oikeaan painoon. Kun lupasin painattaa kaikkien singlejeni kannet samassa paikassa, teki painotalo singlejä varten oman stanssin. Singlet siis leikattiin niin, että liimaussiivet olivat valmiina ja kaikista kohdista mistä kantta piti taitella oli painauma, joka helpotti taittamista. Kansien liimaaminen nopeutui nyt huomattavasti. Sitten kun singlejen julkaiseminen aloitettiin uudestaan 2014 siirryttiin täysin valmiisiin singlekoteloihin, jotka vinyylipuristamo teetätti omalla alihankkijallaan ja levyt tulivat täysin valmiina.

Pienlehti harrastuksen myötä oli tutustunut melko laajaan joukkoon sarjakuvapiirtäjiä. Kun singlen kansia mietittiin ja jos bändillä ei ollut selvää ideaa mitä se halusi, niin usein käytin jotakuta näistä sarjakuvataiteilija tutuistani piirtämään kanteen tulevan kuvan. Aikanaan kun 2020-luvun alussa kokosin oman punkmuseoni ja kävin läpi omat arkistoni, niin hämmästyin itsekin kuinka paljon Hiljaisten Levyjen kansissa oli piirros- / maalauskansia. Useimmat levy-yhtiöthän käyttävät tavallisesti valokuvia, mutta Hiljaisilla on todella paljon varta vasten tehdyttä taidetta kansia varten. Tämä ei ole ollut mikään tietoinen strategia, vaan se on syntynyt jotenkin luonnostaan kaveripiirin kautta. Näin jälkeenpäin siitä ei voi olla kuin ylpeä. Vai mitä olette mieltä listasta: Juho Juntunen, Timo Kokkila, Kivi Larmola, Tommi Liimatta, P.A. Manninen, Jarkko Martikainen, Christer Nuutinen, Ville Pirinen, Tomi Riionheimo, Tapani ”Nasky” Rtöhonka, Jukka Tilsa, Nalle Virolainen, jne.

Tuosta ylpeydestä vielä sen verran, että jos jo alun perin tarkoitus oli tehdä komeita paketteja, mutta taidot ja resurssit eivät siihen silloin riittänet, niin koko 2000-luvun ajan olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen kaikkiin levyjen kansiin, jotka on tehty.

CD:iden tulon myötä siirryttiin julkaisuissa neliväri kansiin. Useampia vuosia tehtaalle piti toimittaa värierotellut filmit painotöitä varten. Koska filmien tulostaminen normaaleissa liikkeissä oli hiukan tyyristä pääsin suhteillani hiukan halvemmalla, kun filmit tulostettiin Soundissa. Tämän takia Japa Mattila teki ison nipun kansia. Japa oli ammattimies ihan vimoisen päälle ja kannet olivat aina ihan priimaa, kertaakaan kannet eivät tulleet painosta takaisin. Sen sijaan aina toisinaan kansien tekemisessä sorruin siihen, että annoin jonkun bändiä lähellä olevan tehdä ne, vaikka aika ajoin päätin, että ei enää. Vaikka bändi kuinka vakuutteli, että kansien tekijä on todella pätevä ja tehnyt näitä hommia, niin aika usein kannet tulivat kerran tai kaksi, kerran jopa kolmasti takaisin tehtaalta. Milloin seassa oli väärän värijärjestelmän elementtejä, milloin koko ei ollut pikselilleen oikean kokoinen, milloin bliidit olivat väärän kokoiset, jne. Mutta kaikista näistäkin saatiin aina pienen ylimääräisen jumppaamisen jälkeen ihan erinomaisia kansia.

Hiljaiset julkaisut osa 100 – Burning Pipe Harmony: RevolutioNapalm (CD; Hiljaiset Levyt HILL-035) 27.9.2000

Lowdown Shakin’ Chillsin hajottua Tumppi perusti vuonna 1996 Burning Pipe Harmonyn Hazy Delights ja Capital Crime yhtyeissä soittaneiden kavereiden kanssa. Kokoonpano oli Tero Rosendahl (kitara), Tommi ”Gregory” Sihvo (rummut), Ville ”Jopo” Vettenranta (kitara), Mika Ruusunen (basso) ja Tuomo ”Tumppi” Kuoppala (laulu). Seuraavana vuonna bassoon vaihtui Jussi ”Magler” Metsälä. Kahden demon jälkeen BPH sai ensimmäiset biisinsä julki The Finnish Rock’n’roll freak show -kokoelmalevyllä. Seuraava julkaisu Baby Glass biisi Italialaiselle Dogs D’amour -tribuutti CD:lle. Vuosi 2000 toi tullessaan neljä biisiä hyväntekeväisyyskokoelmalle Rock’n’roll Baby Care. BPH oli ollut erittäin mielenkiintoisen bändi sarakkeessa Hiljaisten Levyjen kirjoissa, mutta uusia bändejä ei uskaltanut ottaa. Kun bändi sitten vuoden 2000 kesällä kiikutti valmiin Happy Road Studiolla äänitetyn masterin ja kysyi, että julkaisetko? Niin eihän siihen enää voinut sanoa ei.

Lehdistötiedotteeseen yhtyeestä kirjoitettiin: ”RevolutioNapalm on juuri sitä, mistä Burning Pipe Harmonyssä on kyse: kirskuvan meheviä kitaroita, tarttuvia kerosäkeitä ja tuimaa sykettä. Nämä elementit paketoidaan toimiviksi ja tiukoiksi menopaloiksi. Ladies Prefer Zombies kertoo uskomattomalla drivella, mikä bändissä tyttöjä viehättää. Who Am I? biisistä löytyy glamrock-kaikuja ja Bored, Psyche out & Gone nostaa jälleen kunniaan MC5:n tunnetuksi tekemän motorcity-rockin. Levyn nimi tulee kitaristi Jopon tokaisusta yhden onnistuneen keikan jälkeen: ”Mehän oltiin silkkaa räjähtävää napalmia.” Ja sitähän yhtye totta vie on livenä. Häpeilemätön, visuaalinen ja tiukasti yhteen soittava ryhmä. Keikka-arvioissa yhtyettä on kuvattu muun muassa seuraavasti: ”Yhtye on sekoitus Motorheadin Lemmyn ja Elviksen äpäräpoikia”. Levy julkkarikeikka oli YO-Talolla 27.9.2000. Levystä julkaistiin myöhemmin kasettiversio Venäjällä.

Maximum Rock’n’roll kirjoitti levystä numeroon 214 (maaliskuu 2001): ”More competent, well produced, sleazy dirt-head car rock from Europe’s North end, Finland in this case. Hard to call punk, not fast enough. Has no STOOGES or stoner-rock slow bum either. Since I’m pressed for comparison, maybe we’U go with a little CULT, and of course, the obligatory, HELLACOPTERS (sans new keyboard addition). It really doesn’t sound exactly like anything, and yet is still somehow generic. Not bad.

Soundi arvioi levyä näin: ”Muun muassa Lowdown Shakin’ Chillsin perilliseksi kolmisen vuotta sitten syntynyt Burning Pipe Harmony räväyttää kokopitkällä debyytillään niljakasta katurockia. Kovaäänisenä räyhäävää luukutusta, josta kulkee suora linja The Stoogesiin ja MC5een ja jollaista 69 Eyes saattaisi edelleen tehdä, ellei bändi olisi keksinyt ruudin sijasta lisää goottirockia.”

Lisäyksiä levykauppaamme (25.9.2023)

Taas on tullut yhtä jos toista hubaa. Ennen kaikkea tuli nippu erittäin kohtuuhintaisia klassikkolevyä. Niin ja ehdottomasti pitää mainita, että saatiin yhteydet ruotsalaiseen mainioon Bollmora Rekordsiin. Lafka julkaisee klassikkopunkkia, sekä uudempaa punkkiin ja powerpoppiin päin kallellaan olevaa musiikkia. Isommasta nipusta mikä saatiin myyntiin nostettakoon esiin 1977 perustettu Incest Brothers, jonka paluu singlen Ljuset Igen  Bollmora julkaisi ja upea Vrid Upp, jossa Hanoista tuttu Gyp Casino nykyisin soittaa; Muren LP on tehty vielä studiorumpalien kera.

Kaikkia tässä mainittuja levyjä en ole vielä ehtinyt lisätä Discogsiin, mutta kaikki ovat siis jo tilattavissa.

Jos haluat tsekata kaikki levyt jotka ovat myynnissä, niin ne löytyvät täältä: https://www.discogs.com/seller/hiljainen_man/profile

Kaikkia levyjä voi tilata viestillä, silloin pystyn hiukan paremmin pyöristelemään hintoja.

Postikulut: 1 – 3 singleä 4,60. Yli 4 singleä ja/tai yksi tai useampia LP:itä 5,90.

Ac/Dc: Stiff Upper Lip  26,00

Boniface; Boniface -Coloured/Ltd-  9,00

Eminem: Curtain Call 2LP  24,00

Halo Maud: Je Suis Une Ile -Ltd- 24,00

David Johansen: David Johansen =Blue=  24,00

L7: The Beauty Process: Triple Platinum  24,00

L7: Hungry For Stink -Coloured-  20,00

Less Than Jake: In With The Out Crowd -Gatefold-  24,00

Rezillos: Mission Accomplished… But The Beat Goes On -Coloured-  28,00

Brian Setzer: Gotta Have The Rumble -Deluxe-  22,00

Alan Vega: Saturn Strip -Coloured-  22,00

Volbeat: Guitar Gangsters & Cadillac Blood -Coloured-  24,00

Volbeat: Rock The Rebel / Metal The Devil -Coloured-  22,00

Ypö-Viis : Karhulan poikii LIVE  28,00

Blink-182: Cheshire Cat  22,00

Elvis Costello & The Attractions: This Year’s Model  22,00

Frank Zappa, The Mothers: 200 Motels – Original Motion Picture Soundtrack – 50th Anniv  22,00

Iggy Pop: Lust For Life  20,00

Lynyrd Skynyrd: Second Helping  24,00

Nick Drake: A Treasury  20,00

Nirvana: Nirvana  20,00

Nirvana: Incesticide  26,00

Sex Pistols: The Original Recordings  24,00

Soundtrack: Pulp Fiction  22,00

The Beautiful South: Welcome To The Beautiful South  20,00

The Chemical Brothers: Push The Button  28,00

The Chemical Brothers: Exit Planet Dust  28,00

The Cranberries: Stars (The Best Of 1992-2002)  26,00

The Go-Go’s: Beauty And The Beat  22,00

The Jam: In The City  20,00

The Offspring: Americana  24,00

The Rolling Stones: Exile On Main Street  28,00

The Slits: Cut  24,00

The Velvet Underground: The Velvet Underground  20,00

The Velvet Underground: 1969  22,00

The Verve: Urban Hymns  26,00

Perseenpyyhkijät: Takana Loistava Tulevaisuus  20,00

Kivi & Eksyneet Äänet: Kaunis Tulevaisuus  19,00

Vihan Muna: Nostalgia On Kuollut  24,00

Band Of Vipers: I’ll Be Home At Six  16,00

The Imps: The Imps  22,00

Unbearable Error: Poetry Is Dead  18,00

Bradshaws: Beautiful Harmony Feedback  22,00

Vrid Upp: Muren  22,00

Djävulen Möblerar Om: Trubbelmagnet  24,00

Glorious Bankrobbers: Back On The Road  24,00

Barstool Preachers: Choose My Friends  7,50

Barstool Preachers: Warchief  7,50

Coldplay: Brothers -Coloured-  12,00

Family Fodder: Sex Works  9,00

Rancid: Dead And Gone  8,50

Sleaford Mods: Discourse -Coloured-  7,50

The Flaming Sideburns: A Song For Robert  12,00

The Flaming Sideburns: Silver Flame / Freak Out  12,00

Johnny Moped Featuring Captain Sensible: God Save Our Queen, Jordan Mooney 1955-2022  12,00

Incest Brothers: Ljuset Igen / For Adolf´s Only  9,50

Shady Lady And The Malefactor: See Matilda Waltz / Cruising In Berlin  9,50

The Vacuum Cleaners: JohnnyPunk EP  9,50

The Bonks: Weekend Kicks EP  9,50

Bina: Utlåst EP  9,50

Brain Scan: Det Här E Bollmora Inte Tyresö C. EP  9,50

Bina: Död Svan Blues / Måndag hela veckan  9,50

Blasting Fondas: Let It Be EP  9,50

Tussilago: Trafikplats Jönåker (Sockerbagarbarnen / So Long)  9,50

Cowboy Junkies: Caution Horses  8,00

Foo Fighters: Sonic Highways  6,00

Hoodoo Gurus: Crank  6,50

Ramones: Essential  6,00

Hiljaiset julkaisut osa 99 – The Phantom Tones: Entitled Nameless (CD; Hiljaiset Levyt HILL-034) 1.9.2000

The Phantom Tonesin pitkäsoiton äänitykset alkavoit 16.4.2000 Headline-studiolla ja äänittäjänä ja tuottajana oli Jani Viitanen. Menee tietysti hiukan off-topic, mutta tuona päivänä, kun kävin studiolla, Jani kertoi lopettavansa kitaran soittamisen Yö-yhtyeessä ja keskittyvänsä vain ja ainoastaan studion pyörittämiseen – aika lailla hämmästyin. Levyn biisimateriaali levyllä oli lähes täysin Pasi Kaukosen käsialaa.  Jarno Sakki teki kaksi biisiä (Fire ja Running) ja Kaukonen & Ari Väntänen kirjoittivat yhdessä tekstin biisiin No Angels.

Kun julkaisua alettiin suunnitella, niin MNW:stä kerrotaan, että heillä on myyntinäyttely Suomenlinnassa 1.9.2000 ja sinne on tulossa paljon levykauppiaita, joten se olisi hyvä julkaisuajankohta. Kun hommaa vielä mietittiin pidemmälle, saatiin sovittua, että The Phantom Tones menee sinne soittamaan. Tuli siis melko kiire kansien ja muun kanssa. Kannen valokuvan otti Sari Antila ja bändikuvat Teemu Korpela. Kannet painofilmeiksi teki Soundin taittaja Japa Mattila.

Lehdistötiedotteessa levystä luki: ”Että mitäkö hyville pop-biiseille tapahtui? Niille, jotka jäivät hyvän keikan jälkeen soimaan päähäsi tuntikausiksi? Niille, jotka saivat sinut juoksemaan levykauppaan? Niille, jotka oikeasti tuntuivat joltakin? Ei huolta, tässähän näitä on täysi tusina! Kaarinan voimapop-ylpeys The Phantom Tones vietti keväänsä Headline-studion hämärässä ja kapusi ulos kainalossaan debyyttialbumi Entitled Nameless.

Phantomien aikaisemmat EP:t (Just Fine ’97 ja Phantastico ’99) saivat mukavasti soittoaikaa radioissa, ja pyörähtelipä You Didn’t Know Me -biisin videokin taajaan kaapelikanavalla vuosi-tuhannen viimeisenä kesänä. Mutta vasta Entitled Nameless polkaisee bileet kunnolla käyntiin. Levy on rockisti poppaava, sydäntäsärkevän melodinen ja rankasti energinen albumikokonaisuus, jonka sävyskaala venyy Runningin unitunnelmoinnista aina Falling Downin klassiseen voimapoppiin ja Sapphire & Steelin (hatunnosto TV-klassikolle!) tummiin sfääreihin saakka. Ja mikä parasta; se tarttuu kuin purkka tukkaan.

Bändi flirttailee popin, kitararockin ja punkin kanssa eikä vierasta rohkeitakaan ratkaisuja, kun sellaisia tarvitaan. Phantomien sävelkynällä piirtäisi nuotteja useammankin pop-orkesterin tarpeiksi, ja neljän vuoden uhmaikään ehtineen kvartetin soitannassa on koukkuja kuin kreikkalaisella kalastajalla.  Tavoitteetkin ovat selvillä; The Phantom Tones haluaa soittaa rokkia isoilla kitaroilla, suurilla tunteilla ja särödraivilla. Linjapuhe on siis pidetty: Melkein kaikki paitsi rokkipop on turhaa.”

Antti Luukkanen kirjoitti levystä Soundin 10/2000: ”Matalaa profiilia pikkulevyjensä jälkeen pitänyt The Phantom Tones jatkaa ensimmäisellä kokopitkällään pikkukivan popin parissa. Eri asia on, kuinka paljon siitä on näin hutiloiden tehtynä iloa. Amatöörimäisyys on tietysti tämän tyylilajin kohdalla asenteena paikallaan, mutta kun urvelosti nimetyllä albumilla se kääntyy itseään vastaan löysyytenä ja huolimattomuutena, ei näille sävelille taida löytyä divaria kummempaa kotia.

Raivostuttavinta Entitled Namelessissa on se potentiaali, joka massasta erottuvilla sovituksilla, ponnekkaammilla soundeilla ja ennen kaikkea kelvollisella laulajalla olisi saatu huomattavasti paremmin esiin. Surku hyviä biisejä, jotka menevät täysin harakoille. Rumpusoundi, kuten koko bändisoitto, on veltto kuin nuukan emännän velli, levyn yleisilme apaattinen lähinnä levyn tuotannon puisevuudesta johtuen ja lyön vaikka vetoa, että P. Kaukonen on yhtyeen laulajana vain siksi, että ensimmäisissä treeneissä sai lyhyimmän tikun.”

Ulkomailla bändistä tykättiin enemmän. Skrutt-fanzine (Ruotsi): “Tones plays a poppy style of punk and I think of groups like Undertones and Buzzcocks in a way. Grown up with the same parts of pop and punk I think they are. It´s good melodies and good songs and many of the songs is going to be on my mixed records/cassettes to my car. Phantom Tones is one of the more interesting bands in Finland right now.”

Snowbound 4 (USA): “Guitarist and lead vocalist Pasi Kaukonen, who does most of the quartet’s songwriting, has fully assimilated the power pop ethos epitomized by such seminal bands of that era as the Buzzcocks (listen to No Angels) and Cheap Trick (listen to Driving Song). The hook has usually been firmly implanted and the final chord struck in less than three and a half minutes. Kaukonen, the dominant personality in the band, writes with a keen bitterness. His vocal style seems to be constrained by a reluctance to let go and actually sing, which is ironic given his knack for hooks.

Bassist Jarno Sakki displays a decidedly more romantic sensibility on the songs he contributes and on which he also takes the lead vocal, sounding somewhat reminiscent of Tom Verlaine in Television (the late ‘70s, again). Although these are only 2 of 12 tracks, they broaden the range of the music and add interest to what is an already strong set.

The straightforward quality of the recording itself suits the band well; they sound fresh and relaxed, in full command of their material. A couple of the songs on Entitled Nameless, Tell Me and You Didn’t Know Me, appeared previously, in slightly different versions, on the 1999 Phantastico EP.”

Albumi jäi The Phantom Tonesin ainoaksi ja bändi hajosi pian sen ilmestymisen jälkeen.